Φύλλο 1
Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου 1-3
[1] Εἰ μὴ συνῄδη, ὦ βουλή, τοῖς κατηγόροις βουλομένοις ἐκ παντὸς τρόπου κακῶς ἐμὲ ποιεῖν, πολλὴν ἂν αὐτοῖς χάριν εἶχον ταύτης τῆς κατηγορίας· ἡγοῦμαι γὰρ τοῖς ἀδίκως διαβεβλημένοις τούτους εἶναι μεγίστων ἀγαθῶν αἰτίους, οἵτινες ἂν αὐτοὺς ἀναγκάζωσιν εἰς ἔλεγχον τῶν αὐτοῖς βεβιωμένων καταστῆναι.
[2] ἐγὼ γὰρ οὕτω σφόδρα ἐμαυτῷ πιστεύω, ὥστ᾽ ἐλπίζω καὶ εἴ τις πρός με τυγχάνει ἀηδῶς [ἢ κακῶς] διακείμενος, ἐπειδὰν ἐμοῦ λέγοντος ἀκούσῃ περὶ τῶν πεπραγμένων, μεταμελήσειν αὐτῷ καὶ πολὺ βελτίω με εἰς τὸν λοιπὸν χρόνον ἡγήσεσθαι.
[3] ἀξιῶ δέ, ὦ βουλή, ἐὰν μὲν τοῦτο μόνον ὑμῖν ἐπιδείξω, ὡς εὔνους εἰμὶ τοῖς καθεστηκόσι πράγμασι καὶ ὡς ἠνάγκασμαι τῶν αὐτῶν κινδύνων μετέχειν ὑμῖν, μηδέν πώ μοι πλέον εἶναι· ἐὰν δὲ φαίνωμαι περὶ τὰ ἄλλα μετρίως βεβιωκὼς καὶ πολὺ παρὰ τὴν δόξαν καὶ [παρὰ] τοὺς λόγους τοὺς τῶν ἐχθρῶν, δέομαι ὑμῶν ἐμὲ μὲν δοκιμάζειν, τούτους δὲ ἡγεῖσθαι χείρους εἶναι. πρῶτον δὲ ἀποδείξω ὡς οὐχ ἵππευον οὔδ᾽ ἐπεδήμουν ἐπὶ τῶν τριάκοντα, οὐδὲ μετέσχον τῆς τότε πολιτείας.
Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου 1-3
Θυμηθείτε τα είδη των ρητορικών λόγων (Εισαγωγή, σ. 15-17)
1. Σε ποια κατηγορία κατατάσσεται ο “Υπέρ Μαντιθέου”; Πού εκφωνούνταν οι λόγοι όπως ο “Υπέρ Μαντιθέου”;
2. Ποιοι είναι οι στόχοι ενός προοιμίου (Εισαγωγή, σ. 18: ενημέρωση, εύνοια και προσοχή). Επιτυγχάνονται στο συγκεκριμένο προοίμιο; Ποιες λέξεις/ φράσεις και εκφραστικά μέσα αξιοποιούνται;
3. Θυμηθείτε τι είναι τα “Ήθη” (Εισαγωγή, σ. 20). Εντοπίστε σχετικά σημεία στο συγκεκριμένο προοίμιο.
4. Θυμηθείτε τι είναι τα “Πάθη” (Εισαγωγή, σ. 20). Εντοπίστε σχετικά σημεία στο συγκεκριμένο προοίμιο.
5. Σύμφωνα με την Εισαγωγή “οι άνθρωποι αποφασίζουν περισσότερο συναισθηματικά παρά λογικά”. Αναπτύξτε σε μία παράγραφο με αιτιολόγηση την δική σας άποψη.
Βρίσκεστε στο ψηφιακό περιβάλλον εφαρμογής ενός διδακτικού σεναρίου με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
φύλλο 1
Θέμα: 3 ηθη
ἡγοῦμαι γὰρ τοῖς ἀδίκως διαβεβλημένοις τούτους εἶναι μεγίστων ἀγαθῶν αἰτίους, οἵτινες ἂν αὐτοὺς ἀναγκάζωσιν εἰς ἔλεγχον τῶν αὐτοῖς βεβιωμένων καταστῆναι.
ἀξιῶ δέ, ὦ βουλή, ἐὰν μὲν τοῦτο μόνον ὑμῖν ἐπιδείξω, ὡς εὔνους εἰμὶ τοῖς καθεστηκόσι πράγμασι καὶ ὡς ἠνάγκασμαι τῶν αὐτῶν κινδύνων μετέχειν ὑμῖν, μηδέν πώ μοι πλέον εἶναι·
ἐγὼ γὰρ οὕτω σφόδρα ἐμαυτῷ πιστεύω, ὥστ᾽ ἐλπίζω καὶ εἴ τις πρός με τυγχάνει ἀηδῶς [ἢ κακῶς] διακείμενος, ἐπειδὰν ἐμοῦ λέγοντος ἀκούσῃ περὶ τῶν πεπραγμένων, μεταμελήσειν αὐτῷ καὶ πολὺ βελτίω με εἰς τὸν λοιπὸν χρόνον ἡγήσεσθαι.
Απάντηση
Θέμα: Ασκηση 5
Οι ανθρωποι αποφασιζουν περισσοτερο με το συναισθημα γιατι οσο και αν θελουν να σκεφτουν λογικα και αμεροληπτα,παντα τους επηρεαζει ο ψυχικος τομεας ακομα και χωρις την θεληση τους.Γιαυτο τον λογο και ο Μαντιθεος προσπαθει να διεγειρει στο ψυχικο κοσμο των ακροατων και να κερδισει ενα θετικο αποτελεσμα.
Απάντηση
Θέμα: Ασκηση 4
Τα παθη αφορουν τον συναισθηματικο τομεα του ανθρωπου.Εφοσον οι ανθρωποι κρινουν περισσοτερο με την ψυχη και οχι με την λογικη, ετσι και ο αγορευτης εκμεταλλευεται το γεγονος και προσπαθει να επηρεασει τους ακροατες και να τους μεταδωσει τα παθη που κυριαρχουν στην ψυχη του.Στην παραγραφο 2 στο σημειο "Εγω γαρ..πιστευω" διατυπωνεται ενα ξεκαθαρο στοιχειο που αφορα την παθοποιια.Ο Μαντιθεος δηλωνει, πως πιστευει παρα πολυ στον εαυτο του και τονιζει την αυτοπεποιθηση του θελοντας να επηρεασει τους ακροατες και να τους κανει να νιωσουν και αυτοι την δικη τους ψυχικη διαθεση.
Απάντηση
Θέμα: 1,2
Τα είδη των ρητορικών λόγων είναι : Συμβουλευτικοί,Δικανικοί,Πανηγυρικοί
Στη κατηγορία που κατατάσσεται ο “Υπέρ Μαντιθέου”, είναι οι Δικανικοί λόγοι και εκφωνούνταν στο δικαστήριο.
Απάντηση
Θέμα: ΕΡΩΤΗΣΗ 1
Ανηκει στους επιδεικτικους η στους πανηγυρικους λογους,εκφωνουνται σε διαφορες εορτες και συγκεντρωσεις.Εγκωμιαζονται η επικρινονται πραξεις και προσωπα του παροντος με συχνες αναδρομες στο παρελθον και προβλεψεις του μελλοντος.Ο ρητος ζητει συγχρονως να επιδειξει τη ρητορικη του δεινοτητα κα8ι να προσκαλεσει τις επευφημιες των ακροατων χωρις αυτο να σημαινει οτι δεν υπηρετει και συγκεκριμενες πολιτικες σκοπιμοτητες.Ο Ισοκρατης κρινεται ως ο επιφανεστερος εκπροσωπος του επιδεικτικου λογου.
Απάντηση
Θέμα: Θεμα 2
Με το προιμιο ο ρητορας αποσκοπει την ευνοια και τη προσεξις των ακροατων και επειτα αρχιζει να εκθετει το θεμα του λογου του με συντομια. Με τη λεξη τῆς κατηγορίας καταλαβαινουμε οτι προκειται για δικανικο λογο οποτε ο ρητορας πρεπει να αποδειξει την αθωοτητα του πελατη του.
Απάντηση
Θέμα: ασκηση 1
Η κατηγορια στην οποια κατατάσσεται ο Μαντιθεος ειναι οι δικανικοι λογοι.Εκφωνουνταν στο δικαστηριο..
Απάντηση
Θέμα: ασκηση 4
για να πετυχει ο ρητορας την πειστικοτητα του ακροτηριου θα πρεπει να εντυπωσιασει με την προσωπικοτητα του! αν το καταφερει αυτο ο λογος του θα γινει πειστικοτερος και οι ανθρωποι θα τον εμπιστευτουν. Τελος σκοπος του ειναι να μειωσει τον αντιπαλο εξαλύψει τα επιχειρηματα του
Απάντηση
Θέμα: Απάντηση:ασκηση 4
( ει μη συνηδη...εμε ποιειν ) = στο σημειο αυτο ο Μαντιθεος αναφερει οτι οι κ
ατηγοροι του θελουν να τον βλαψουν με καθε τροπο
Απάντηση
Θέμα: προιμιο 1-3
τα είδη των ρητορικών λόγων είναι : 1) ΣΥμβουλευτικοί 2) Δικανικοί 3) Πανηγυρικοί
1)Στη κατηγορία που κατατάσσεται ο “Υπέρ Μαντιθέου”, είναι οι Δικανικοί λόγοι και εκφωνούνταν στο δικαστήριο.
2)οι στόχοι ενός προοιμίου είναι η πρόσεξις επιτυγχάνεται στο χωρίο <<Εἰ μὴ συνῄδη, ὦ βουλή, τοῖς κατηγόροις βουλομένοις ἐκ παντὸς τρόπου κακῶς ἐμὲ ποιεῖν, πολλὴν ἂν αὐτοῖς χάριν εἶχον ταύτης τῆς κατηγορίας·>>,η ευνοιά <<ἐγὼ γὰρ οὕτω σφόδρα ἐμαυτῷ πιστεύω,>> ευμάθεια <<πρῶτον δὲ ἀποδείξω ὡς οὐχ ἵππευον οὔδ᾽ ἐπεδήμουν ἐπὶ τῶν τριάκοντα, οὐδὲ μετέσχον τῆς τότε πολιτείας.>>
3)Ηθος Μαντίθεου παρουσιάζεται στο συγκεκριμένο απόσπασμα ως ένας απλός ενάρετος άνρωπος γεμάτος αυτοπεποιθηση.<<ἐγὼ γὰρ οὕτω σφόδρα ἐμαυτῷ πιστεύω>>
Ηθος αντιπάλων αρχικά συκοφάντησαν το Μαντίθεο και γενικότερα έβλαπταν κάθε εναρετο πολίτη <<ἡγοῦμαι γὰρ τοῖς ἀδίκως διαβεβλημένοις τούτους εἶναι μεγίστων ἀγαθῶν αἰτίους, οἵτινες ἂν αὐτοὺς ἀναγκάζωσιν εἰς ἔλεγχον τῶν αὐτοῖς βεβιωμένων καταστῆναι.>>
Απάντηση